Zand happen en koala's knuffelen - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Nicole Wiel - WaarBenJij.nu Zand happen en koala's knuffelen - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Nicole Wiel - WaarBenJij.nu

Zand happen en koala's knuffelen

Door: JasperenNicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

15 Januari 2012 | Australië, Hervey Bay

13-01-2012; roadworks ahead, reduce speed!

Vandaag zijn we vertrokken vanuit het saaie Rockhampton naar de kustplaats Hervey Bay. Volgens de navigatie zouden we hier 4 uur en 40 minuten over rijden. Gezien de afstanden die we al hebben afgelegd, viel het wel mee. Zodra we Rockhampton uit waren, mochten we weer de ons inmiddels wel bekende Bruce Highway op.

Zodra we net de Highway opgedraaid waren begon de ellende al, 'roadwork ahead, reduce speed'. Doordat het hier maar 1 baans wegen zijn, gaat het er bij wegwerkzaamheden hier iets anders aan toe dan bij ons in nederland. Na het bord reduce speed staat er enkele tientallen meters verder iemand op de weg met een bord stop/slow die aangeeft of het verkeer door mag rijden. Hier kun je als het tegenzit een minuut of 7 moeten wachten voordat je weer verder mag rijden. Bij het bord slow, mag je vervolgens in een hele stoet doorrijden. De hele stoet bestaat naast auto's ook uit vrachtwagens en andere trage voertuigen, dus echt opschieten konden we niet. Onderweg hebben we zo'n 15 van deze opstoppingen gehad dat ervoor zorgde dat onze reis uiteindelijk ruim 5,5 uur heeft geduurd en wij allebei helemaal gaar waren na deze rit...

Bij aankomst ingechecked in ons motel aan de boulevard. Nu is boulevard hier een ruim begrip. Ik denk dat we nog nooit zo'n lange boulevard met zo weinig winkels en restaurants hebben gezien. Het is zelfs zo erg, dat we uit pure ellende de auto hebben gepakt op zoek naar een leuk eettentje.

14-01-2012; stuck in the sand on Fraser island

Om 6.15uur ging de wekker. Vandaag stond de trip naar Fraser island op het programma. Dit eiland dat een half uurtje met de Ferry varen uit de kust van Hervey Bay ligt is het grootste zandeiland ter wereld. Je vindt hier regenwouden, zandduinen en zo'n 100 heldere meren. Het eiland is 123 kilometer lang en gemiddeld zo'n 14 kilometer breed.

Met een echte 4wheel drive bus werden we vanuit de Ferry meegenomen over het eiland. En deze terreinwagen hadden we wel nodig. Het eiland bestaat alleen uit zand. Onze gids nam ons mee over de nauwe paden op het eiland. Gordel was verplicht en ook zeker niet overbodig, regelmatig vloog je omhoog uit je stoel.

De eerste stop was bij Lake McKenzie, het mooiste zoetwater meer van het eiland. Het water is er kristalhelder en het strand witter dan wit. Hier hadden we tijd voor een verkoelende duik en wat tijd om te relaxen op het strand.

Na deze stop gingen we verder naar Central Station. Op weg er naar toe kwamen we erachter waarom onze gids wenste dat het ging regenen. Het zand was er zo mul dat we vast kwamen te zitten met onze bus. Na ongeveer 20 minuten en een bijna over verhitte moter, konden we onze tocht vervolgen.

Na de lunch was het tijd voor de tocht over het 75-Mile Beach. Op dit strand kwamen we eerst uit bij Maheno ship wreck. Een scheepswrak van een cruise schip dat al tientallen jaren voor de kust van Fraser Island ligt. Daarna nog een korte stop gemaakt bij Eli Creek voor een verfrissende duik om vervolgens weer terug te gaan naar de Ferry die ons om 17uur weer terug zou brengen naar Fraser Island.

Dat liep alleen wat anders. Door de aanhoudende droogte waren twee bussen voor ons vast komen te zitten op een zandheuvel. Zij blokkeerden het pad en er zat niets anders op dan ze eruit te slepen. Eerst de eerste bus achteruit trekken en vervolgens de tweede er ook uithalen. Omdat onze bus de enige leek te zijn die de heuvel op kon komen gingen wij vervolgens de heuvel op om de andere bus omhoog te trekken. Een van de twee bussen bleek ook nog eens kapot te zijn waardoor alle passagiers verdeeld werden over de andere twee bussen. Uiteindelijk heeft de sleepactie ruim een uur gekost en een hele file veroorzaakt. Uiteindelijk kwamen we tegen 6en pas aan bij de Ferry, die gelukkig met alle andere passagiers aan boord op ons had gewacht.

's avonds werden de gebeden van de gids verhoord en hebben we een flinke bui regen gehad.

15-01-2012: koala's knuffelen en kangaroes aaien

Voor het eerst onze vakantie is het weer wat minder. Toen we vanochtend wakker werden hadden grote grijze wolken zich verzameld boven Hervey Bay. Op de planning stond de rit naar kustplaats Noosa, maar omdat het weer wat tegen zat besloten we een stop te maken bij 'Australia Zoo', de dierentuin van crocodile hunter, Steve Irwin.

Nicole houdt niet van beestjes, maar wilde deze vakantie wel perse knuffelen met een koala. Want je kunt Australië immers niet verlaten zonder een koala in levende lijve te hebben gezien. Australia Zoo is daar een perfecte plaats voor. Naast het knuffelen met koala's (wat zijn die beestjes schattig) hebben we ook nog walabi's en kangaroes geaaid en hebben we de bekende wild life show in de zoo gezien. Deze show had naast verschillende vogels en slangen natuurlijk krokodillen. De vrouw en twee kinderen van Steve doen tegenwoordig de show. Die kids zijn echt Amerikaans, van die gemaakte show kinderen......

Het was een leuk dagje dierentuin. Hierna zijn we naar ons motel in Noosa gereden. Hier hebben we besloten om morgen voor het eerst in dagen weer eens uit te slapen en een beetje een relax dagje te hebben. We moeten nog ongeveer 1,5 uur rijden naar Brisbane waar we morgen afscheid nemen van onze rode hyundai en de trein terugpakken richting Sydney....

• 15 Januari 2012 - 22:08

Babette.:

Leuk om de verhalen van afgelopen dagen ook nog even na te lezen. Op skype vielen jullie af en toe weg.

• 15 Januari 2012 - 22:25

Mam:

Leuk om weer jullie verhaal te lezen!!
    Jullie maken wel van alles mee hoor,nu weer een bus die er mee stopt.Jasper was zeker wel in zijn nopjes toen hij in die snelle auto zat whoo whoo!!
    Geniet er nog van met wat beter weer de laatste dagen.

groetjes pap&mam

• 16 Januari 2012 - 06:00

Ronald:

Klinkt weer super allemaal!
    Die foto in dat witte autootje is ook briljant. Wie is die vent die achterin zit daar? Haha

• 16 Januari 2012 - 12:11

Pa & Ma:

Nicole wat kun je toch leuk vertellen en nog zo'n lang verhaal ook! Prachtig om die dieren zo dichtbij te zien en te aaien geweldig, dit zijn betere beestjes hé.
    Geniet er deze week nog van.
    X

• 16 Januari 2012 - 20:46

Emmy:

De dagen vliegen vast voorbij met zo'n druk programma! Geniet maar van jullie relax-dagje en het uitslapen, voordat jullie weer richting sydney gaan. Veel plezier nog! Xx

• 18 Januari 2012 - 13:39

B.:

Hoi J.en N.

Zijn jullie de brug in Sydney nog op geweest?
    het zit er weer bijna op.dus de lange reis kan weer beginnen.
    Dus bij deze wensen wij jullie een goede reis terug,naar ons koude kikkerlandje.

Groetjes van de 2 B`s

• 18 Januari 2012 - 22:05

Dia Slim:

Time flies when you're having fun!
    Wat gaat het snel voorbij en wat hebben jullie veel gezien en beleefd!
    Geniet nog van de laatste avonturen en jammer dat we jullie verslagen zullen gaan missen.